.


photobucket

Friday, February 12, 2010

Bila Tuk Din Berkata 2

Tuk Din terasa  sedeh dan pilu apabila mengenangkan nasib peserta Tanah Pinggir  Air Gelugor 2 yang menerima pendapatan hasil sawit sebanyak RM 444.00 dalam masa 4 bulan .Apa dah jadi ..... Tuk Din dan mengadu pada YB ADUN, Pegawai Daerah dan Timbalan Menteri..... cubalah kita renung-renungkan pendapatan sebanyak RM 110 sebulan umur sawit 9 tahun yang sepatutnya hasil nya maximum sedangkan peserta yang tidak bernaung bawah RISDA memperolehi pendapatan lebih kurang RM 600.Tuk Din risik-risik juga......peserta mengeluh dan bersabar selama ini..... hutang bertambah ......jika boleh penduduk berharap agar pendapatan dapat diagihkan secara bulanan ...... fikir-fikirkanlah ..... apa yang termampu dilakukan oleh penduduk yang serba  daif .... dan lagi tidak berkemampuan ini ....

19 comments:

  1. orang kampung prihatinFebruary 12, 2010 at 3:47 PM

    Takde ke jawatan kuasa bagi pihak penduduk yang memantau? Tak boleh jadi tu. Mesti ada yang tak kena

    ReplyDelete
  2. Rancangan Air Gelugur 2, diuruskan oleh AJK yang dilantik dikalanngan ahli peserta rancangan. AJK inilah yang menjadi badan induk bagi menentukan dasar dan hala-tuju maju-mundurnya kebun ini. Hasil yang tuan tanah dapat tentulah sedikit setelah ditolak hutang dan kos-kos menguruskan kebun. Kalau nak banyak hasilnya...buatlah kebun sendiri & hasilnya 100% masuk poket sendiri. Umur pokok 9 tahun belum matang lai, Jika dah 15 tahun keatas, masa tu lah tahap maksimum penghasilan tinggi. Banyak faktor yg mempengaruhi hasil ni. Jika kebun terlalu bersih hinggakan tak ada sehelai rumput-rampai pun, hasil boleh jatuh merudum. Jangan lupa..upah mengurus kebun semakin meningkat sekarang ini. Jadi tidak hairanlah tuan tanah dapat sedikit, kerana kos mengurus kebun meningkat dari hari kehari...Harga racun, baja, alatan ladang dll, semuanya mahal. Lu fikirlah sendiri.

    ReplyDelete
  3. Pengurusan AJK Tanah Rancangan yang terdiri dari kalangan peserta pastinya ada melantik 'MANDOR' ladang. Tugas 'Mandor' inilah memgawal semasa kutipan hasil, kawalan rumpai, membaja & lain-lain urusan kebun agar berjalan mengikut jadual seperti mana yang ditentukan oleh AJK. 'Mandor' perlu amanah dan tanggungjawapnya menjalankan tugas. Gaji 'Mandor' termasuk dalam kos pemgurusan kebun. Bermakna pesertalah yang membayar gaji 'mandor' & ia termasuk dalam kiraan hutang peserta. AJK yang dilantik kena semuanya turun padang memantau kaadaan. Jangan duduk dikedai kopi. Beri idea yang bernas dan munasabah untuk dilaksanakan, jangan merapu-rapu nanti diketawakan orang. Tingkatkan Kilogam bagi setiap kali kutipan hasil. Itulah tugas 'mandor' yang utama. Mandor, jangan malas masuk kebun dan selalulah berada dalam kebun. Jangan tengok dari jauh jeeee!!!!. Barulah boleh dapat hasil RM800-RM1000 bagi 3 bulan bayaran hasil. Lepas tu bolehlah 'Tok Ketua' senyum lebar & jgn lupa belanja teh tarik...

    ReplyDelete
  4. Orang kampung prihatinFebruary 18, 2010 at 2:23 PM

    Dlm perkara camni, setiap orang mestilah rasional. Bercakap memang mudah... Nak laksanakan biarlah ikhlas dari hati dan telus... Main sorok-sorok tu kerja orang jenis "lepas tangan". Prihatinlah nasib orang kampung yang mungkin "kurang faham" tetapi bertimbangrasalah pada yang bertanggungjawab. Kalau asyik cerita pasal kos je, sampai bila pun tak akan selesai. Akhirnya kepentingan orang kampung juga yang terabai.... Sama-samalah berpakat. Moga kalian sama-sama bermanafaat.

    ReplyDelete
  5. Apa dah jadi...Kita buang aja AJK-AJK ni...kita buat undi tidak percaya. Dan kita bawak isu ni ke atas sampai kepada Perdana Menteri dan kita saman RISDA.

    ReplyDelete
  6. Tak boleh pakai punya RISDA. Rupa ni nak pergi ke Sabah?? Nak rosakkan penduduk Sabah pulak.

    Mintak tolonglah sangat2 kat Dato' Shaziman mengambil berat akan perkara ini. Kami ni Tuan tanah ada ha untuk bersuara jika tanah kami tidak diuruskan dengan teratur leh RISDA dan AJK-AJK.

    Mohon juga kepada kerajaan masuk campur dan mengambil berat isu-isu pekebun kecil seperti kami ini.

    Jikalau tiada perkembangan daripada kerajaan, kami tidak akan teragak-agak menyokong kepada Parti Pembangkang pada PRU akan datang.

    ReplyDelete
  7. Pengerusi Jawatankuasa Projek TSB, Siti Rohani Ayob berkata, tiada penyelewengan berlaku di dalam projek itu seperti didakwa, sebaliknya peserta perlu mematuhi peraturan yang sudah dipersetujui dalam projek itu.

    Menurutnya, dividen diterima peserta lebih kecil jumlahnya sebelum beliau mengambil alih jawatan itu pada 1 Januari 2009.

    “Sebelum ini, semasa Pengerusi lama memegang jawatan, peserta hanya mampu meraih dividen RM50 hingga RM150 setahun.(Petikan Sinar 4 March)

    Kepada Siti Rohani: Jangan kencinglah....sebelum awak mengambil alih kebanyakan peserta dapat RM700 keatas dan ada yang dapat RM999.90...Awak nak kami semua tunjukkan penyata ke????

    ReplyDelete
  8. Wah... nampaknya perkara ini telah menjadi serius. Saya sarankan perkara ini perlukan campurtangan pemimpin yang bertanggungjawab di kawasan tu. Mentang-mentanglah orang kampung kurang berpengetahuan, jangan pulak ada pihak yang ambil kesempatan. Secara ikhlasnya, saya tidak menyebelahi mana-mana pihak, tapi jika perkara ini berlarutan dan pemimpin buat pekak telinga, maka saya rasa perkara ini akan jadi lebih rumit. Apa kata anda berpakat mohon keluar daripada program tu, atas dasar protes. Minta kerjasama pemimpin anda!!! Moga berjaya.....

    ReplyDelete
  9. Mari kita sama-sama bawa isu ini ke YB Dato' Shaziman dan YAB Datuk Seri Najib.

    Kita Tuan tanah...saya tidak sanggup lagi diperkotak-katekkan oleh RISDA dan AJK-AJK. Mereka ini diamanahkan untuk mentadbir tanah-tanah kita. Dah terbukti terdapat penyelewengan...kita bertindak sekarang dan mengambil tindakan.

    ReplyDelete
  10. Boli Akbar Sinar 4 March 2010

    "Kami Sudah Hilang Kepercayaan"

    Mari kita ramai-ramai bertindak untuk keluar dari projek TSK Air Gelugor ni.

    Tanah kito, kito ada hak!!

    Buek apo bagi RISDA jago kalu hasil yo 4 bulan anggaran RM400.

    Buek sendiri ada yo dapek RM 1000 lobih sebulan!!

    ReplyDelete
  11. Den pun ado yo nampak 2 kali kontraktor bawak buah sawit keluar waktu magrib. Pakai lori kepalo putih. Mencuri buah la tu kan.

    Apo lah nak jadi ni...kami ni orang kampung nak makan apo...kalu dividen kurang.

    Mintak tolonglah YB Dato Kamil, MB, Dato' Saziman dan SUSK Ujang bantu kami ni..tolong lah yo...

    ReplyDelete
  12. Kito suruh karajaan kito ambik tindakan.

    Apa guno kalu ado kerajaan tapi tak mau ambik tau.

    ReplyDelete
  13. Skrg telah nyato dan terbukti ado unsur penyelewengan oleh RISDA & AJK.

    Kito bwk perkaro ini ke Badan Cegah Rasuah!!

    Timo Kaseh lah kepada En Moktar, En Hassan dan yang lain-lain. Dimano telah membuko mato kami semuo

    ReplyDelete
  14. Skrg telah nyato dan terbukti ado unsur penyelewengan oleh RISDA & AJK.

    Kito bwk perkaro ini ke Badan Cegah Rasuah!!

    Timo Kaseh lah kepada En Moktar, En Hassan dan yang lain-lain. Dimano telah membuko mato kami semuo

    ReplyDelete
  15. Kito tgk dlm masa terdekat ni...harap2 YB Shaziman, YB Kamil dan MB dan jugo PM dpt campur tangan dlm hal ni. Kalo tiado eden akan bawak perkaro ni ke pihak Istano N. Sembilan.

    ReplyDelete
  16. MEMANG RISDA DAN AJK2 KONCINGKN ORG KG SELAMO NI...MNTG2 PESERTA SUMO WARGO OMEH KO PIJAK PALO SUMO...HANCING SUMO KO KONCINGKAN!!!CUBO KO DAPEK RM400 4 BULAN,NAK MAKAN APO??NK MKN LINTAH PUN SEKILO RM50,NI NK MKN IKAN KOMBUNG....LU PIKIRLA SONDRI...ASAL DARI KAMPUNG!!!

    ReplyDelete
  17. Dimana2 pun bermasalah dengan RISDA, seperti sungai lerek gemencheh. apa nak jadi pada nasib peserta. Kawasan sungai lerek lg musibat. dengan pokok yang x berjaga, ntah berbaja ntah tidak. pengeluaran hasil yang sedikit. Ini x termasuk pembiayaan bantuan.
    Seperti juga di ulu rokan, tanam semula pinggir. semua terabai. Hingga keluar kos pemulihan. Tapi semua duit ke mana????.
    Tidak termasuk bantuan Tanam Semula Pekebun Kecil yang membuat tanam semula secara sendiri atau kontrak. Bantuan pertama dapat, bantuan kedua kena tunggu setahun ( syarat 6 bulan ), lepas tu bantuan ke 3 mungkin 2 tahun ( syarat 1 tahun selepas tarikh bantuan ke 2). dan bantuan baja, kadang2 x dapat pun. Perlu ke pihak kontrak atau pemilik tu kena agihkan 2% bantuan tu kepada pihak RISDA. hairan kan ???

    ReplyDelete
  18. Nak kono panggil ADUAN RAKYAT ko baru nak selesai??? kang kok terangkat sumo eh..... kalau takdo pihak yang samo makan duit tu tak telus buat kojo macam mana hal ni boleh jadi.. kayo bonar ko makan duit hasil orang kampung... kepada pengerusi PONING ingat sikit kalau kau pon sama cam orang risda nak putar belit orang kampung tak kemano konyang perut kau tu makan duit orang kampung

    ReplyDelete
  19. pong pang pong ping...bukti kukoh RASUAH ada lah budaya hidup warga RISDA... apo nak di kato..

    ReplyDelete